خانه » مذهب » پیامبر اکرم (ص) آغازگر حقیقتی دیگر است

پیامبر اکرم (ص) آغازگر حقیقتی دیگر است

پیامبر اکرم (ص) آغازگر حقیقتی دیگر است

ایسنا/قم آیت الله عباسی خراسانی به تشریح مکارم اخلاقی رسول اکرم (ص) پرداخت.

آیت الله هادی عباسی خراسانی در گفت و گو با ایسنا درخصوص شخصیت پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم راجع به ایشان در آیه ۲۱ سوره احزاب چنین می‌فرماید: ” لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ” یعنی انسان‌های مومن در وجود رسول مکرم اسلام دارای اسوه حسنه هستند و ایشان مقتدای آنان است، پیامبر اکرم (ص) نه تنها مقتدا و اسوه انسان‌های عادی بلکه مقتدا و اسوه تمامی انسان‌های برگزیده نیز است.

وی ادامه داد: امام هادی (ع) در زیارت غدیریه در وصف پیامبر (ص) می‌فرماید: “الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا اسْتُقْبِلَ”  پیامبری که پایانگر یک حقیقت و آغازگر حقیقتی دیگر است، بدین معنا که بیست و چهار هزار پیامبر به ایشان ختم شد و سلسله ولایت با ایشان آغاز شد.

عباسی خراسانی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) جامع تمامی جهات اخلاقی بود توضیح داد: یکی از این مکارم اخلاقی که سایر افراد نیز باید آن را در خود تقویت کنند اخلاق عظیم نبوی است که از کوچکترین رفتارهای اخلاقی آغاز می‌شود تا جایی که انسان به درجه‌ای از مکارم اخلاقی می‌رسد که شایسته سلام فرشتگان خواهد شد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های اخلاقی برجسته رسول خدا این بود که آنقدر بر روی سلام دادن تاکید داشتند و پیش قدم بودند کسی نمی‌توانست پیش از ایشان سلام بدهد، ویژگی دیگر کرم و بزرگواری ایشان بود که انسان‌های دیگر را جذب می‌کرد و موجب مسلمانی آنان می‌شد.

عباسی خراسانی ضمن تاکید بر اینکه رسول خدا قرآن مجسم است تصریح کرد: مهمترین ویژگی ایشان که همه ما باید به آن اقتدا کنیم انس حضرت به قرآن است، زیرا اخلاق ایشان قرآنی بوده بنابراین اگر بخواهیم رسول خدا را بشناسیم ابتدا باید قرآن را بشناسیم، بدین معنا که وجود ایشان مفسر آیات قرآنی است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در چنان مقام عظمتی قرار گرفتند که عزائیل برای قبض روح حضرت ابتدا از ایشان اجازه گرفت.

عباسی خراسانی اظهار کرد: یکی از توصیه‌های رسول مکرم اسلام این است که فرمودند من بعد از رحلتم نگران دو چیز هستم یکی اینکه امت من دچار هوس شوند و ولایت و امامت را رها کنند و دیگری اینکه شهوت زده شوند، همه این‌ها باعث می‌شود که دین شکست بخورد.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های رسول خدا این بود که راضی به قضا و قدر الهی بودند، لذا مقام سیر و سلوکی دو مرحله دارد یک مرحله اینکه انسان به درجه‌ای برسد که خدا از او راضی باشد و درجه بالاتر آن این است که انسان از خدا راضی باشد، چراکه راضی بودن به قضا و قدر الهی و اعتماد به خداوند باعث آرامش انسان می‌شود.

آیت الله عباسی خراسانی در پایان گفت: به تعبیر نبی مکرم اسلام گناه انسان را از خدا دور می‌کند، قیافه معنوی او را مبدل می‌کند ولی استغفار و دعا و قرآن حقیقت انسان را نگه می‌دارد، همچنین نماز عمودی است که انسان را متصل به حضرت حق می‌کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا | صفحه اصلی | ISNA News Agency – فرهنگی و هنری > دین و اندیشه